fredag 16 mars 2012

Veckans läxor v. 12

Läsläxa Sandvargen: Zackarina och mörkret s.120-124.

Veckans ord: Konjunktioner
och - Jag är så sugen på godis och glass.
eller - Vill du ha godis eller glass?
utan - Jag vill inte ha godis utan jag vill ha glass.
men - Jag vill ha godis men jag är rädd att jag får hål i mina tänder.
för - Jag vill ha glass för jag är sugen på det.
samt - Jag fick glass, godis samt kakor på kalaset hos farmor.
fast - Jag åt lite godis fast jag inte var sugen på det.
både-och -Jag vill ha både godis och glass.
varken-eller - Jag ville varken ha godis eller glass.
antingen-eller - Antingen får du godis eller glass.
dels-dels - Dels åt jag godis, dels åt jag glass på kalaset hos mormor.
såväl-som - Vi blev bjudna på såväl godis som glass på kalaset.
Utmaningsord:
tjusig - Mamma var så tjusig i sin fina klänning.
tjata - Varför tjatar du alltid på mig?
tjuv - En tjuv hade stulit den dyrbara tavlan på museet.