fredag 23 mars 2012

Läxor v. 13


Hej! Vi vill påminna om att på måndag är det hel studiedag så barnen är lediga! Trevlig helg!

Läxorna ska in på torsdag! Blå reflektionsboken som kommer hem idag ska tillbaka till skolan på tisdag!

--------------------------------------------------------------------

Läsläxa i Sandvargen s. 129-137
Frågor:
1. Vad växte det för träd utanför Zackarinas hus?
2. Varför ville inte Zackarina ha chokladkakan?
3. Vad ville Zackarina att landet skulle heta?
4. Vad ville Sandvargen att landet skulle heta?

Utmaning: Zackarina och Sandvargen ville bestämma båda två om namnet på landet. Hur brukar du och dina kompisar göra om båda vill bestämma?

------------------------------------------------------------------------------

Veckans ord - meningar! Vi har diktamen på hela meningar. Vi har valt "enkla" ord eftersom det är viktigt att barnen stavar rätt på de vardagliga orden.
De fetstilade orden är subjunktioner som vi har jobbat med i veckan.

Jag lekte i parken igår.
Igår lekte jag i parken.
På lördag ska jag till badhuset.
Jag ska till badhuset på lördag.
Jag sov över hos min kusin i helgen.
Jag ska sova över hos min kusin i helgen.
att: Jag tycker om att läsa min bok.
om: Vi åker till badhuset om mamma har tid.
ifall: Jag blir ledsen ifall du inte kommer.
medan: Susann pratar medan Pernilla och Catharina lyssnar.